boclau.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Hallo allemaal,
Welkom bij mijn weblog.
Kijk gerust even rond. Ik zou het leuk vinden als je dan ook gelijk een berichtje achter laat.
Liefs van Tanya

Bericht achterlaten doe je zo:
Onder elk stukje tekst staat: reageer of reacties 1 (of meer). Daar klik je op. Daarna scrol je naar beneden, vul je het formulier in en dan ben je klaar.

Gouden mandjes gezocht:

Rexie is een al wat oudere hond met wat gezondheidsproblemen, maar een echte lieverd! Helaas heeft hij nog steeds zijn gouden mandje niet gevonden....
Lijkt het je wat om Rexie een gouden mandje te bieden? Zie Hof van Ede

Interesse voor andere dieren? Zie Stichting Cavia Gelderland, Huize Pluis of de Hof van Ede

Lid van:

Mijn vriendenaward:

Gekregen vriendenawards:

Dankjulliewel!

Andere awards:

Tortuguera
Dinsdagochtend werden we om half zeven met de bus opgehaald. We zouden naar ons volgende hotel in Tortuguera gaan. Tortuguera ligt midden in het regenwoud en is alleen per boot of per vliegtuig te bereiken. Vanuit San José moesten we een paar uur rijden om bij de boot te komen. De bergen waar we doorheen reden, behoren tot een nationaal park en het uitzicht was schitterend. Onderweg vertelde de gids veel over Costa Rica en de mooie dingen die er te zien waren. Rond acht uur stopten we even om te ontbijten. Op het ontbijtbuffet was precies hetzelfde eten te vinden als dat we maandagochtend als ontbijt hadden gekregen. Eerlijk gezegd hadden we toch wat meer van een buffet verwacht, maar het fruit was erg lekker. Na het eten konden we nog even wat rondlopen en al gauw had iemand een luiaard gespot. De luiaard hing lekker in de boom en begon een paar minuten later voorzichtig te eten.

Om negen uur gingen we weer de bus in. De weg was nu helaas niet meer geasfalteerd en we werden behoorlijk door elkaar geschud. We kwamen langs verschillende bananenplantages en zagen verschillende bekende bananenmerken (onder andere chiquita). De chauffeur van de bus spotte nog een mooie roofvogel voor ons. Wat voor roofvogel het precies was, weten we niet. Maar we hebben er in ieder geval mooie foto’s van kunnen maken.  Om half elf waren we bij de boot en toen we uitstapten, begon het  hard te regenen. Gelukkig duurde het niet lang en konden we een paar minuten later in de boot stappen. Het was anderhalf uur varen naar ons hotel in Tortuguera en onderweg zijn we een paar keer langzamer gaan varen, omdat er dieren te zien waren. We hebben roze vogels gezien (de flamingo’s van Costa Rica), apen (de Spider Monkeys) en een kaaiman. De apen waren behoorlijk actief en slingerden van de ene tak naar de andere. Het oerwoud zelf was ook erg mooi om te zien.

Bij het hotel werden we verwelkomd met een lekkere cocktail (zonder alcohol) en daarna konden we op zoek naar onze ‘kamers’. De ‘kamers’ zijn eigenlijk aparte huisjes (met een slaapkamer en badkamer) en liggen midden in het regenwoud. Er zijn geen ramen (wel horren gelukkig!) en je hoort dus alle junglegeluiden. Na de lunch zijn we met de boot naar het stadje Tortuguera gegaan. Tortuguera ligt ingesloten tussen een rivier (met kaaimannen en krokodillen) en een zee (met baracuda’s en haaien). We konden dus niet zwemmen. Op het strand van Tortuguera leggen de schildpadden ‘s avonds hun eieren en ver op zee zagen we een schildpad zwemmen. Het stadje zelf stelde eigenlijk weinig voor. Er waren een paar souvenirwinkels en in een van de winkels hebben we een kaart gekocht met alle dieren van Costa Rica. Om vijf uur waren we weer terug bij ons hotel en tot het avondeten hebben we vrij weinig gedaan. ’s Avonds hadden we een schildpaddenexcursie geboekt. Tussen tien en twaalf uur gingen we met een gids op pad om schildpadden te zoeken. Om de schildpadden zo weinig mogelijk te storen, mochten we geen foto’s maken en moesten we donkere kleren aan. Volgens de gids van de boot gingen we naar het beste deel van het strand en gingen we op de beste tijd. Het was een mooie nacht; de lucht was onbewolkt en de sterren konden we dus goed zien. Om bij het strand te komen, moesten we eerst met de boot en daarna nog een stuk (in het donker, met alleen het licht van een zaklantaarn) lopen. Vlak voor het strand moesten we even wachten en werd er wat verteld over de zeeschildpad. Omdat de schildpadden niet op het strand komen als er mensen aanwezig zijn, moesten we wachten tot er een schildpad op het strand was en een kamer voor haar eitjes had gemaakt. Als een schildpad eenmaal aan het leggen is, is ze in trance en merkt ze niks van het bezoek. Gelukkig werd er een schildpad gespot door de rangers en mochten we naar het strand. De zaklamp ging uit en hand in hand volgden we de gids naar de schildpad op het strand. De groene schildpad was 1,05 meter lang en was druk bezig om eieren te leggen. De gids tilde voorzichtig één van haar achterpoten op en met een infrarood zaklamp konden we de eieren één voor één in de kamer zien vallen. Heel bijzonder om te zien. Volgens mij heeft ze wel zo’n 80 tot 100 eieren gelegd. Toen ze klaar was, bedekte ze de kamer weer met zand (iedereen die in de buurt was, kreeg nog wat zand over zich heen). De biologen, die aanwezig waren op het strand, merkten de schildpad met een nummer en verzamelden wat wetenschappelijke gegevens (ze hebben onder andere gemeten hoe groot de schildpad was). Toen de schildpad bijna klaar was, moesten we even wat verder weg gaan staan om te voorkomen dat de schildpad gestrest zou raken. De schildpad camoufleerde de plek nog even en daarna vertrok ze langzaam naar zee. Wij konden achter haar aan lopen en zagen haar zo in de zee verdwijnen. Een andere schildpad was ondertussen ook al op het strand gekomen, maar dat was in het donker moeilijk te zien. Omdat we maar bij één schildpad het proces mochten zien, moesten we weer terug naar de boot. Onderweg naar de boot zagen we nog een grote pad. Rond twaalf uur waren we weer in het hotel en we zijn vrijwel gelijk gaan slapen.

Woensdagochtend werden we door de junglegeluiden en dan met name door de apen (wat kunnen die schreeuwen zeg!) om vijf uur gewekt. Rond half zes konden we bij de ontbijtzaal koffie drinken en bij de ontbijtzaal liepen aapjes (white-throated capuchin) rond. Eén van de apenmoeders had nog een jong op de rug. Een ander, wat ouder, jong was een beetje baldadig en gooide (bijna op ons) water naar beneden. Om zes uur stapten we weer in de boot om een stuk door het nationaal park te varen. Ook deze keer konden we weer een aantal dieren spotten. Zo zagen we een mooie reiger, een heleboel apen (de spider monkeys en we hoorden de howler monkeys), een basilisk, een leguaan en een kaaiman. De kaaiman was zo vriendelijk om vlak naast mij te zwemmen, zodat ik hem goed op de foto konden krijgen.

De jungle zelf was ook weer erg mooi om te zien. Helaas regende het wel behoorlijk en daardoor was het toch wat minder leuk. Omdat het ‘s ochtends bleef regenen, ging de wandeltocht na het ontbijt helaas niet door. Door de regen kunnen er namelijk bomen omvallen en wordt het te gevaarlijk om te wandelen. ’s Middags was het gelukkig weer droog en om twee uur gingen we met een gids kanoën. Vlak voordat we de kano in gingen, zagen we een kleine, rode gifkikker. Met de kano gingen we het regenwoud nog wat verder verkennen. We gingen naar de kleinere rivieren (waar geen motorboten mochten komen) en daar was het heerlijk rustig. Vanuit de kano hebben we verschillende dieren kunnen zien. Sommige dieren hadden we zonder de gids waarschijnlijk niet kunnen vinden. We hebben verschillende reigers, een Jacana (een kleine vogelsoort), de Spider Monkeys en de Howler Monkeys, twee verschillende spinnen (één van de spinnen jaagde op kleine visjes, nooit geweten dat spinnen visjes aten), slapende vleermuizen, een paar kaaimannen, een paar leguanen, een hagedis (de Jesus Christ Lizard), een schildpad (Black River Turtle), twee papegaaien, een paar roofvogels (onder andere een gier en een havik) en een vogelnest met twee eieren gezien. Ook de junglegeluiden waren goed te horen en we moesten een paar keer raden welk geluid bij welk dier hoorde. Zo hebben we het geluid van verschillende kikkers (en nee dat was niet ‘kwaak’, we dachten allemaal dat het een vogel was in plaats van een kikker), van de apen, van de cicade en van verschillende vogels gehoord. De gids wist ook veel over de planten en bomen. Eén van de bomen die hij ons liet zien, was een cacoaboom. Om vijf uur waren we weer terug op het hotel en de rest van de avond stond er niets meer gepland.