boclau.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Hallo allemaal,
Welkom bij mijn weblog.
Kijk gerust even rond. Ik zou het leuk vinden als je dan ook gelijk een berichtje achter laat.
Liefs van Tanya

Bericht achterlaten doe je zo:
Onder elk stukje tekst staat: reageer of reacties 1 (of meer). Daar klik je op. Daarna scrol je naar beneden, vul je het formulier in en dan ben je klaar.

Gouden mandjes gezocht:

Rexie is een al wat oudere hond met wat gezondheidsproblemen, maar een echte lieverd! Helaas heeft hij nog steeds zijn gouden mandje niet gevonden....
Lijkt het je wat om Rexie een gouden mandje te bieden? Zie Hof van Ede

Interesse voor andere dieren? Zie Stichting Cavia Gelderland, Huize Pluis of de Hof van Ede

Lid van:

Mijn vriendenaward:

Gekregen vriendenawards:

Dankjulliewel!

Andere awards:

La Fortuna en Monteverde
Donderdagochtend gingen we met de boot weer weg uit Tortuguera. We namen deze keer een andere route en onderweg zagen we nog een krokodil. Helaas konden we niet stoppen om foto’s te maken en de krokodil wat beter te zien. Bij de parkeerplaats moesten we even op de bus wachten en met de bus gingen we naar het restaurant, waar we op de heenweg ontbijt hadden gehad. Nu zouden we lunchen in het restaurant en we zouden een huurauto krijgen. Bij de parkeerplaats zat in de boom weer een luiaard, dichterbij dan een paar dagen geleden en we konden hem nu nog beter zien. Na de lunch kregen we de sleutels van onze huurauto (een Toyota Fortuner, een grote auto met vierwielaandrijving) en konden we op weg naar ons nieuwe hotel in La Fortuna. Het was gelukkig maar een paar uur rijden en om een uur of vijf waren we in La Fortuna. Ook deze keer hadden we ieder ons eigen huisje, midden in de natuur. In het stadje hebben we wat gegeten en daarna hebben we vrij weinig meer gedaan.

Op vrijdag gingen we naar de Arenal, een vulkaan in de buurt van La Fortuna. Twee jaar geleden was deze vulkaan nog behoorlijk actief, maar dat is hij nu niet meer. In het Arenal Nationaal Park hebben we een korte wandeling naar een lavastroom uit 1992 gemaakt. De lava is nu te zien als een berg stenen, best indrukwekkend om over heen te lopen en je te realiseren dat hier ooit lava heeft gestroomd. Het was onze eerste wandeling zonder gids, maar we hebben zelf ook een hoop dieren kunnen spotten. Zo hebben we een paar whiptails (soort salamanders), een eekhoorn en een paar apen (White-throated Capunchin) gezien.

Na de wandeling zijn we nog naar het uitzichtpunt gereden. De top van de vulkaan ligt vaak in de wolken en dat was vrijdag helaas ook het geval. De vulkaan hebben we dus niet helemaal kunnen zien. Bij een supermarkt hebben we wat broodjes gekocht en na de lunch zijn we naar de waterval van La Fortuna gereden. De waterval was erg mooi om te zien en we hebben hem zowel van boven als van beneden kunnen zien. Het was een behoorlijke afdaling en klim, maar het was zeker de moeite waard. Bij het afdalen hebben we nog een Toekan gezien!

’s Avonds hadden we kaartjes voor de Hot Springs (warme bronnen). We konden lekker ontspannen in het warme water en vanuit het bad konden we vogels en apen zien.

Zaterdagochtend hadden we het fototoestel meegenomen naar het ontbijt. Terwijl we zaten te ontbijten, konden we namelijk veel verschillende vogels zien eten (het hotel gaf de vogels fruit). We hebben de mooiste kleuren voor bij zien komen, erg leuk om zo te ontbijten. Toen we weer terug waren in ons huisje ontdekten mijn ouders dat er een familie vleermuizen bij hun onder het dak woonden. In de badkamer zaten drie vleermuizen lekker te slapen (wel aan de buitenkant, maar je kon ze in de badkamer door het gaas zien). Het hotel heeft ook een vlindertuin (met veel mooie vlinders), terrariums (met kikkers, slangen en andere reptielen) en een vijver en hier zijn we ook even naar toe gelopen. Onderweg naar de vijver hebben we een paar whiptails gezien en een hoop rode mieren die met een stuk blad rondliepen. Na deze korte wandeling zijn we met de auto op weg gegaan naar ons volgende hotel in Santa Elena. We reden langs een mooi stuwmeer en het uitzicht was erg mooi. Voor de lunch zijn we gestopt bij Café Macadamia en hier hebben we een lekker stuk taart gegeten. Helaas was de weg vrij slecht (niet geasfalteerd en met veel kuilen) en werden we behoorlijk door elkaar geschud. Langs de kant van de weg zag ik een gier die aan het eten was. Toen we stopten en terug liepen om foto’s te maken, vloog de gier helaas weg.  Wat de gier aan het eten was, weten we niet. Waarschijnlijk was het een dode wasbeer, maar helemaal zeker ben ik niet. Na vier uur rijden waren we bij ons nieuwe hotel in Santa Elena. ’s Avonds zijn we even naar het stadje gelopen en hebben we in een restaurantje wat gegeten. We hebben het niet laat gemaakt, want de volgende ochtend moesten we weer vroeg op.

Zondagochtend moesten we om half acht bij het Monteverde Nationaal Park zijn. We gingen met een gids een wandeling maken. Monteverde is een nevelwoud en dus verschillend van het tropisch regenwoud in Tortuguera. In tegenstelling tot een tropisch regenwoud blijft de temperatuur in een nevelwoud de hele dag ongeveer hetzelfde en zorgt de nevel voor een hoge luchtvochtigheid. Door de nevel zijn er veel verschillende planten en dieren in het nevelwoud te vinden. Onze gids nam ons eerst mee naar een gat naast de souvenirwinkel. Hier woonde een tarantula en met een zaklamp konden we deze inderdaad zien zitten. Verder hebben we een mooie waterval, mooie bomen en andere planten, verschillende soorten kolibries, 2 vipers (adders), een stekelvarken (zie foto), een nestje van een kolibrie, de vrouwelijke en mannelijke Herculeskever (de mannelijke kever heeft scharen), een pop van de glasvlinder (de pop was net zoals de vlinder doorzichtig) en een zilveren kever (de kever had een soort metaalachtige kleur) gezien. De gids had een telescoop mee en zo konden we de vipers en het nestje van de kolibrie zien. De vipers zaten hoog in de boom en waren ontdekt doordat kolibries en andere vogels om de slang heen vlogen om de slang te verjagen. Tja, je moet maar net weten dat je zo een slang kunt vinden. Vipers zijn, net zoals de Nederlandse adder, giftig en zijn alleen ’s nachts actief. Na de wandeling met de gids hebben we zelf ook een korte wandeling naar een hangbrug gemaakt. Het wandelpad was lekker rustig, maar we hebben alleen een paar vogels gezien. Om twee uur hebben we broodjes gegeten en de rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan.

Om tien voor half vijf werden we met een bus opgehaald om een nachtwandeling te maken. Met een gids gingen we de bossen in om dieren te spotten. Heel veel dieren (zoals de slangen, de spinnen en een paar zoogdieren) zijn alleen ’s nachts actief en deze wilden we natuurlijk ook een keer zien. Rond vijf uur begonnen we te wandelen. We liepen rustig door het bos en al gauw zagen we een mooi vogeltje (de Motmot).  Daarna stopten we even bij een hol van de Tarantula. Dit hol was iets groter dan die van vanochtend en we zagen de Tarantula nog beter (zie foto).

Er liepen verschillende groepen en spotters rond in het bos en als er een groep of een spotter een dier had gevonden, werd dat doorgegeven via de walkietalkie. Een paar keer moesten we rennen naar een bepaalde plek, omdat er een dier gezien was. We moesten rennen om een stekelvarken (was beide keren helaas net tussen de bladeren verdwenen), een gordeldier (die kon heel snel rennen en was helaas ook al tussen de bosjes verdwenen) en een Kinkajou (de Nederlandse naam weet ik niet, maar het is een soort beertje) te zien. De Kinkajou was de enige die op ons bleef wachten en die konden we dan ook mooi zien. Onze gids vertelde dat de Kinkajou familie van de wasbeer was en vrij zeldzaam. We hadden dus geluk dat we de Kinkajou konden zien. Verder zagen we nog drie luiaarden in de boom hangen, een paar wandelende takken en een hoop andere insecten. Ik vond het geweldig om in het donker met een gids door het bos te wandelen en af en toe te moeten rennen om een dier te zien. Ik vond het dan ook jammer toen we om acht uur weer terug moesten naar de bus. We werden door de buschauffeur afgezet in het centrum en toen zijn we gelijk wat gaan eten in een restaurant. Moe van de lange dag en het vele wandelen, zijn we na het eten gelijk ons bed in gedoken.